В.Мотовилівка. Церква Різдва Пресвятої Богородиці.

..історичні матеріали про Мотовилівську церкву надав місцевий краєзнавець Анатолій Страшук. Ця інформація доповнює наявну, що викладалась раніше, і є більш деталізованною. Ксерокопії старих світлин отримали оригінальне зображення і повніше передають момент. Стаття є фрагментом загальної роботи, яку автор готує до друку, і має бути цікавим в представлених історичних, документальних, художніх нарисах, дослідник ставить ціль відтворити, популяризувати найважливіші реальні події минулої епохи, які відбувалися на теренах рідного краю, зокрема на Фастівщині та Васильківщині.

>Церква Різдва Пресвятої Богородиці.

 

Гімн “Богородиця”.

Богородице, Діво, богословенна Маріє,

Твого Сина, Господа, мати обрана, Маріє!

Сподоби нам і дай нам. Господи помилуй!

     Нині минає 295 років Великомотовилівської церкви Різдва Пресвятої Богородиці (Богородична). Протягом століть її доля була прямим відображенням часу на зламі епох. Церква пережила все: розвиток, руйнацію й, нарешті, відродження. Перегорнемо складні, трагічні та радісні сторінки історії існування церкви.

Найранішня письмова згадка про Фастівський Уніатський деканат, Мотовилівську парафію і церкву Різдва Пресвятої Богородиці датована 1722-м роком в статті Ірени Водзяновської “Фастів – столиця Уніатського деканату”, опублікованій Люблінськім католицьким університетом Йоана Павла 2 (Польща).

    … Від трактату 1686-го року, Мотовилівська уніатська парафія опинилася на кордоні Речі Посполитої й Росії. Руйнована не раз Мотовилівка почала знову залюднюватися на початку 20-х років 18-го ст. Тоді ж там було відбудовано церкву. ( тому можна впевнено стверджувати про 295-річчя її існування, прим. авт).                                                                 

 …  1773 року у Фастові на місці уніатської було утворено Православну протопопію, парафії поступово почали переходити у православ’я. Частина церков змінювала конфесійну залежність кілька разів, залежно від політичних обставин. Так, Мотовилівка зазначалась у документах Переяславської православної єпархії вже 1771р. як “отобрана на унию”, а в рапорті протопопа фастівського дата її переходу в унію визначається як 1773р. Можливо, що між 1771 і 1773рр. була знову православною.

         … Того ж 1773р Липовецькі парохи А. Ковальський і Я. Базилевич за допомогою руської військової влади  відібрали ключі від церкви в Мотовилівці. Уніатські священники мотовилівської церкви “Різдва Пресвятої Богородиці” А. Гупалевич і В. Соколовський номінуються на православних священників і переходять в православ’я.

Краєзнавець Лаврентій Похилевич, який у 1870 році відвідав Ммотовилівку писав: “В Поміщицькій частині Мотовилівки, є ”Богородична” церква, причислена до 3-го класу. Церква “Богородична” дуже давня, вона згадується в книзі Фастівського деканату: дерев’яна з трьома куполами, дзвіницею, дзвіниця має п’ять дзвонів, огороджена дубовими палями, має пропорційні землі”.

Та, давня “Богоридична” церква з трьома куполами мабуть не збереглася, бо у 1837 році у Великій Мотовилівці було освячено новозбудований з одним куполом Храм на честь “Різдва Пресвятої Богородиці”.”  На фото 1927-го року, ліворуч прихожани церкви, праворуч – Богослужіння в середині церкви.

Юзеф-Казимір-Ігнатій Руліковський, поляк католицької віри на свої кошти збудував церкву для своїх підданих –  православних мотовилівчан. Публікуємо витяг фотокопії з архіву Великомотовилівської церкви “Різдва Пресвятої Богородиці” наданий теперішнім настоятелем Храму отцем Леонідом.

           О Церкви Богородичной состоящей Васильковского уезда, Киевской Епархии в селе Великой Мотовиловке. За 1881 год.

  1. Церковь сия построена в 1837 году тщанием Іосифа (Юзефа прим. авт)  Руликовского с целью для прихожан.
  2. Зданием деревянная, равно, как колокольня деревянная в том году с Церковью построенная на каменном фундаменте.
  3. Престол в ней один, – во имя Рождества Пресвятой Богородицы.
  4. Утварью. посредственная.

            По штату, утверждённому в 1842 году, Церковь причислена к 3 классу; при ней по штату положено: священник, діакон, дьячок, Присфорня.

            Жалованье положено: священнику 286 рублей 24к, Діакону 95 рублей 8 копеек, Дьячку 47 рублей 50к и Просфирть 15 рублей 20 копеек. Содержание их всема удовлетворительно.

  1. Земли при церкви состоят: усадебной вместе с погостом церковным 6 десят, пахатной 30 десят, сенокосной 3 десят. в особом угодіи состоящем из хутора. Всего 39 десят. 1225 квад. саж. Земли сіи находяться в безспорном владеніи причта, записаны в утверждённом проекте обезпеченія, который в целосности хранится в церковном архиве, равно как и планы церковных земель.
  2. Дома для священно и церковно-служителей на церковно усадебной земле построены тщаніем прихожан и составляют собственность Церкви и других зданий.

 

В Храмі була бібліотека для прихожан, знаходився архів, в якому зберігалися плани церковних земель, штат церковнослужителів, перелік майна. Богородична церква має храмове свято “Різдво пресвятої Богородиці”. Кожного року, 21-го вересня жителі Великої Мотовилівки і по нині відзначають Храм села. Окрім місцевого населення в пастві Богородичної церкви також були жителі сіл Геленівки та Мотовилівської Слобідки.

          Едуард Мондзелевський, історик, дослідник і краєзнавець Фастівщини дописує; 1779-й рік. Архівний документ цього року засвідчує, що місцевий житель А. Піскуненко навчався церковно-слов’янської грамоти, читання та письма у дяка церкви Різдва Пресвятої Богородиці с. Мотовилівка  Т. Стаховського. Тобто у цей час у селі вже діяла церковно-парафіяльна школа.

       1-го січня 1826-го року мотовилівські церкви відвідали солдати повсталого Чернігівського полку на чолі з Сергієм Муравйовим-Апостолом, які перебували у Великій Мотовилівці з перепочинком.

1861-го року було скасоване кріпосне право. У великомотовилівській церкві Різдва Пресвятої Богородиці забили у дзвони. Селянам, що зійшлися до церкви, настоятель храму, у присутності поміщика зачитав царський указ.

Влітку 1887 року у Великій Мотовилівці перебував визначний художник Михайло Врубель. Згадкою про літо, проведене в Мотовилівці, Врубель для церкви Різдва Пресвятої Богородиці написав картину “Моління про чашу”. Полотно збереглося у фондах Київського музею мистецтва.

На території церкви відбувалися поховання священнослужителів. Тут також похована Тарновська Людмила Антонівна, – перша дружина поміщика Великої Мотовилівки Якова Тарновського.

У 1958-1964рр почався виток активного придушення релігійного життя. Церква Христова знову переживала сумні часи. Країну охопила атеїстична лихоманка. Духовенство всіляко принижувалося. Повсюди таврували і шельмували людей за справляння релігійних обрядів (хрестин, вінчання, відвідання церков). За наказом згори почалося свідоме знищення храмів. Компарткерівниками Мотовилівки було прийнято рішення про закриття  церкви Різдва Пресвятої Богородиці для прихожан, а місцеве начальство обладнує в її приміщені склад для збереження колгоспного зерна.

1962-го року, посилаючись на нібито аварійний стан, тими ж мотовилівськими  парткерівниками прийнято рішення зруйнувати церкву. Релігійна громада стала на захист своєї Богоридиці, а на знак протесту, люди по черзі ночували в церкві. Незважаючи на це, активісти до тракторів ладнали металеві троси. Особистий протест здійснив житель Великої Мотовилівки, колгоспний тракторист Михайло Руденко. Відмовившись брати участь в нарузі над церквою. В ті часи то був мужній вчинок.

Незадовго до руйнації Богородичної церкви.

У 1970 році в садибу Богородичної церкви перенесені останки загиблих воїнів, пам’ятник та установлені мармурові плити з прізвищами загиблих односельчан у Другій світовій війні.

Відійшов у минуле Радянський Союз. Україна здобула незалежність. Почали відновлюватися з руйнації духовні святині, які мають історичну і культурну цінність.

14 серпня 2010 року на свято Маковія, (7-ми мучеників Маккавеїв) в присутності багатьох жителів села Велика Мотовилівка відбулася значна подія. На місці зруйнованої Богородичної церкви були освячена територія та встановлений Хрест на будівництво нової церкви – Різдва Пресвятої Богородиці. Ритуальне дійство здійснили 7 церковнослужителів.

21 вересня 2013 року на Храмове свято Різдва Пресвятої Богородиці церкви та Храм села, у тільки що розпочатому будівництві каплиці, більш ніж за 50 років, батюшка Леонід відправив перше богослужіння “Подячна молебень Господу Богу”, а на Великдень знову забили церковні дзвони.

У 2014 році під нову церкву був закладений фундамент. Громада постійно збирала кошти на будівництво храму, замовляли будівельні матеріали. Велику спонсорську фінансову допомогу надали фірма “Конкорд”, компанія “Світанок”, ТОВ ДОЛЯ і Ко ЛТД. Підприємці: Мялик В.Н, Карпов І.В, Педько В.І, Береговий П. І, і багато  небайдужих людей.   Почалося будівництво. Майже всі будівельні роботи виконувалися прихожанами церкви. Восени 2015 року були зведені стіни, встановлені церковні куполи.

Прихожани церкви Різдва Пресвятої Богродиці беруть активну участь в громадському житті Мотовилівки і Фастівщини. Це; збір продуктів харчування українським воїнам в зону АТО, допомога коштами на лікування жителям села. Отець Леонід і церковний хор освячували пам’ятник жертвам голодомору в селі Велика Мотовилівка, пам’ятник Січових Стрільців у селищі Борова, на фастівщині відспівували загиблих воїнів в зоні АТО.

додаткові матеріали:
В.Мотовилівка. храм. 12.09.2017
В.Мотовилівка. храм. 11.08.2017
В.Мотовилівка. храм. 25.06.2017
В.Мотовилівка. Церква Різдва Пресвятої Богородиці.
В.Мотовилівка. Церква. Фото..
церква в мотовилівці..
будівництво храму. 19.02.2016
будівництво храму. 18.01.2016
будівництво храму. 17.12.2015
будівництво храму. 29.11.2015
будівництво храму. 25.11.2015
будівництво храму. 21.11.2015
будівництво храму. 18.11.2015
будівництво храму. дах
підтримка будівництва храму
..храм с.В.Мотовилівка
..споруда нового храму
церква в мотовилівці. фотореконструкція.
відбудова храму в с.В.Мотовилівка микрозаймы

Comments are closed.