архістратиг михаїл

Цей день – головне свято на честь святих ангелів, але передусім воно присвячене начальнику воїн­ства небесного святому архістратигу Михаїлу. За стародавніми переказами, сатана, ко­лись світліший од усіх духів небесних і тому названий Люцифером, впав у самолюбство, гордість і злобу і споку­сив багатьох інших духів.

То архангел Михаїл зібрав військо благочестивих ангелів і пішов війною на Люцифера, змій воював проти сил добра і його військо, та не втрима­лись вони. І вже не знайшлось їм місця на небі. І спинений був змій великий, вуж стародавній, що зветься диявол і сата­на, що зводить усесвіт, і скинений був він додолу, а з ним і його ангели були скинені.


Цією битвою не скінчилася війна, оскільки диявол і його злі духи почали активно зводити людей, то архангел Михаїл з вогняним мечем і все його воїнство й донині стоїть на сторожі добра й любові. Ангели про­славляють Пресвяту Тройцю піснями «Свят, Свят, Свят, Господь Саваоф! Повне небо і земля слави Твоєї!» Воїни Небесних Сил безплотних слідкують за кожною людиною, про це свід­чить Святе Писання. Приміром, патріарх Яків бачив Бога і ангелів. Благословляючи своїх внуків, він сказав: «Ангел, що рятує мене від всього лихого,- нехай поблагословить цих юнаків». Ангел Бо­жий охороняв полки синів ізраїльських під час їх походу з Єгипту. У одному із псалмів говориться: «Тебе зло не спіткає, і до намету твого удар не наблизиться, бо Своїм ангелам Він наказав про тебе, щоб тебе пильнува­ли на всіх дорогах твоїх, – на руках вони будуть носити тебе, щоб не вдарив об камінь своєї ноги!». Ап. Павло в Посланні до євреїв говорить: «Чи не всі вони духи служебні, що їх посилають на службу для тих, що мають спасіння вспадкувати» (Євр. 1, 14). І Сам Ісус Христос сказав до смиренних віруючих: «Стережіться, щоб ви не погордували ані одним із малих цих: кажу бо Я вам, що їхні ангели повсякчасно бачать у небі обличчя Мого Отця, що на небі». Святий Дионисій, учень апостола Павла, навчає нас, що всі ангели поділяються на три ієрархії, а кожна ієрар­хія в свою чергу – на три чини. У першій, найвищій ієрар­хії стоять чини, найближчі до Пресвятої Тройці: серафими, херувими та престоли. Серафими – ангели полум’янопо­дібні – оточують вогненний Престол Божий і співають славу Господню день і ніч, як це було відкрито святому пророкові Ісайї у видінні. Вони палають лю­бов’ю до Бога і ту любов запалюють у серцях людей. Хе­рувими сіяють світлом і знанням Бога та розумінням та­ємниць Божих і просвітлюють людей. Престоли служать правосуддю Божому і силу того правосуддя надають царям і владикам земним. У другій ієрархії теж стоять три чини: володарі, сили й влади. Ангели володарі називаються тому, що вони володарюють над нижчими чинами, володарюють любов­но, охоче і радісно, служачи Господові та Його слугам. Вони надають сил земній владі і зміцнюють душі тих людей, які борються з лихими пристрастями й хтивістю. Ан­гели сили сповнені Божественної міцності, за волею Гос­пода творять великі чудеса во славу Божу, вони надають чудотворної сили святим угодникам і допомагають кожній людині терпіти скорботи й слабості. Ангели влади мають особливу владу над злими духами: вони відганяють силу ворожу, що намагається спокушати святих подвижників, і допомагають людям у боротьбі зі злими духами. На нижчому ступені небесної ієрархії також три чини: начальства, архангели і ангели. Ангели начальства стоять над нижчими ангелами, їм Господь доручає керувати дер­жавами, царствами й містами. Вони поставляють на сві­ті начальників і допомагають їм виконувати свої обов’язки на благо ближніх і на славу Богу. Архангели – то великі благовісники, що сповіщають людям таємниці Божі. Нап­риклад, архангел Гавриїл сповістив Діві Марії про народ­ження від Неї Христа Спасителя. Найнижчий чин – це просто ангели, вони найближчі до людей. Між ними є так звані ангели-хранителі. Такий ангел дається кожному християнинові при святому Хрещенні. Він остерігає нас від усякого зла і навчає нас правдивого християнського життя й вічного спасіння. Отже, ми повинні дбати про те, щоб ангел-хранитель завжди був при нас і не залишав нас. А для того ми мусимо частіше звертатись до нього з молитвою і жити так, щоб не ображати його своїми негід­ними вчинками і поганими словами, бо в іншому разі він, як істота свята й безгрішна, залишить нас, а відтак може приступити до нас ворог, лукавий спокусник. У житті преподобного Нифонта розповідається про та­кий випадок. Якось він ішов по вулиці міста й побачив, що біля брами якогось дому стоїть прек­расний юнак і гірко плаче. Преподобний запитав його: «Хто ти такий і чого ти плачеш?» На це юнак відповів: «Я ангел-хранитель одного християнина, а той, доручений мені від Бога християнин, пішов у цей дім пияцтва і роз­пусти. Я там не можу з ним бути, щоб спасти душу його від гріха і загибелі». Щороку 21 листопада Православна Церква святкує Собор св. архістратига Михаїла, який охороняє Церкву і прослав­ляє Бога, велич Пресвятої Тройці і всіх Сил Небесних безтілесних. Архістратиг Михаїл – перший охо­ронець людей. Установлення свята на честь небесного со­бору відноситься до стародавніх часів. Вже в IV ст. на честь архангела Михаїла були побудовані хра­ми. В V ст. Анатолій – патріарх Константинопольський, в VIII ст. Іоан Дамаскін, в IX ст. Георгій Неконидійський, Студит, Візантій, а також Арсеній Константинопольський, Кіпріан і Єфрем Карійський написали багато священних пісень на честь архістратига Михаїла і всіх Сил Небесних безтілесних. У народі це свято називають Михайлів день, або просто – «Ми­хайла». Святого архістратига Михайла наш народ вважає за патрона столиці України Києва. І в стародавньому, і в сучасному гербі Києва в центрі – образ архістратига з мечем. Позолочене зображення архістратига Михаїла височить над відновленим Михайлівським Золотоверхим собором, а на майдані Незалежності в Києві над відновленими міськими воротами – статуя архістратига з вогняним мечем напоготові. У народній уяві архістратиг Михайло – це мужній лицар, який перемагає всі темні сили нашої землі. «Грім гримить – це архістратиг Михаїл веде війну з чорта­ми, – каже народна легенда, – де б не заховався нечи­стий, а стріла архістратига знайде його скрізь». Українські мисливці також вважають архістратига Михаїла своїм покровителем. В мисливських легендах, оповіданнях він змальовується лицарем, суддею, оборонцем і покровителем мисливців на полюванні. Тому цього дня мисливці йшли до церкви й перед образом святого архістратига ставили свічку. Якщо в цей час уже випав сніг, то люди кажуть: «Ми­хайло приїхав на білому коні».
За матеріалами: http://hram.kiev.ua/

Архангел Михаїл, також архангел Михайло, архістратиг Михаїл (івр. מיכאל, Міха’ель або Мîхā’ēль, дослівно: Наче Бог; грец. Μιχαήλ, Міхаíл; лат. Michael or Míchaël; араб. ميكائيل, Міха’іл) — архангел в юдейській, християнській та ісламській традиціях, один з семи архангелів, архістратиг небесного воїнства, покровитель людського роду.
Біблія та церковна література про архангела МихаїлаЗгадується в канонічних книгах Біблії: Дан. 10:13, 12:1, Іуда ст. 9, Одкр. 12:7-8.

У книзі «Керівництво до написання ікон святих догідників» мовиться про те, що святий Архангел Михаїл «зображається таким, що топче ногами люцифера і, як переможець, що тримає в лівій руці на грудях зелену фінікову гілку, а в правій руці спис, на верху якого біла корогва, із зображенням червоного хреста, в ознаменування перемоги Христа над дияволом.» (Академік В. Д. Фартусов).

Російський Златоуст, Архієпископ Херсонський Інокентій для науки писав: «Він перший повстав проти люцифера (сатани), коли цей повстав проти Вседержителя. Відомо, чим закінчилася ця війна, поваленням денниці (сатани) з неба. З тих пір Архангел Михаїл не перестає боротись за славу Творця, за справу порятунку роду людського, за церкву і чад її.

… Тому для тих, які прикрашаються ім’ям першого з Архангелів, всього пристойніше відрізнятися ревністю до слави Божої, вірністю Пану Небесному і царям земним, повсякчасною війною проти пороку і нечисті, постійним упокорюванням і самовідкиданням» (Седмь Архангелів Божіїх).

[ред.] В ісламіВ ісламі ім’я архангела Мікаїл, Микаїл. Він один з чотирьох наближених до Аллаха ангелів. Перекази називають Мікаїла серед перших ангелів, що поклонилися Адаму. Він був серед тих, хто очистив серце Мухаммеда. Разом з іншими ангелами прийшов на поміч проти мекканців в битві при Бадрі. Ім’я архангела широко використовується в релігійній практиці мусульман.

[ред.] Архангел Михаїл — патронАрхангел Михаїл вважається одним з покровителей України, ізраїльського народу, німців, та міст Київ, Великий Новгород, Прочіда (Італія), Шибеник (Хорватія), Брюссель, Альгеро (Сардинія, Італія).

Архангела Михаїла вважають покровителем військових, міліціонерів (поліцейських), моряків, бакалійників, парашутистів, хворих, а також метеорологи, радіологи, гравірувальники й різьбярі, фехтувальники, шліфувальники і золотарі. Своїм покровителем Архангела Михаїла вважають різні організації, зокрема Спілка Української Молоді (СУМ).

[ред.] Свята на честь архангела Михаїла21 листопада (8 листопада за старим стилем) Православна церква відзначає свято Собору Архистратига Михаїла і всіх Небесних Сил безплотних, встановлене на початку IV століття на помісному Лаодикійському соборі, що був за кілька років до Першого Вселенського Собору і засудив єретичне поклоніння ангелам як творцям і володарям світу.
У католицькій церкві свято святого Михаїла відзначається 29 вересня. В Середньовіччі воно вважалося обов’язковим, але з XVIII століття втратило статус урочистості. В католицькій церкві існує ще низка свят, пов’язаних з архангелом Михаїлом.
VIKI
Святий Архангел Михаїл в українському іконописі

Comments are closed.